top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תAsaf Shoval

קו זמן חלופי 1971 \ wikipedia infoboxes \ שונות

עודכן: 1 בספט׳ 2023

(מאת אסף שובל)


"היום של הפצצות - יומן אירועים" הוא ספר שכתבו העיתונאים דן מרגלית ואמנון דנקנר כשנתיים אחרי האירועים ומתאר את ההתרחשויות של אותו יום גורלי בתולדותיה של ישראל החלופית ושל האזור כולו.





























די-גי-גולד

(לציור שעל גבי הכריכה נעזרתי ב- DALL-E2)



































יחידה 8200































אנדרטת חללי מתקפת הטילים

(את התמונה יצרתי באמצעות DALL-E mini)









































תעלת קטארה

























יום המַוְזַע


את השם לקחתי מ-"גירוש מַוְזַע" שהיה אחד האסונות הגדולים בהיסטוריה של יהדות תימן ושהתרחש בסוף המאה ה-17. בקו הזמן החלופי, השם "מַוְזַע" התגלל והפך בסופו של דבר לשם המקובל של יום הזכרון לחללי מאורעות תשמ"ו. בשנים הראשונות לאחר המאורעות ממשלת ישראל סירבה להכיר בו כיום זיכרון רשמי. רק אחרי עליית "הקשת" לשלטון בשנת 1998, נהייה יום המוזע יום זיכרון שמוכר על ידי המדינה וגם אז הוא עדיין נשאר נושא מאוד שנוי במחלוקת.























הפועל מרחב שלמה

(את הלוגו יצרתי באמצעות DALL-E )



























בריגדות גדסדן



























מלון דן חירם






















בית האופרה של יזד























בקו הזמן החלופי יש הרבה יותר דוברי אספרנטו מאשר מקו הזמן שלנו. אומנם גם שם היא רחוקה עדיין מלהיות שפה בינלאומית שלטת, אבל דוברים אותה בסביבות 40 מיליון בני אדם (לעומת כ-2 מיליון בלבד אצלנו). עם עליית כוחם של הקונדומיניון בתחילה והגלובליסטים בהמשך, יותר ויותר משרדי חינוך של מדינות ריבוניות ראו בה כלי חשוב והכניסו אותה לתוכניות הלימוד בבתי הספר. ישנן אפילו מדינות בהן אספרנטו היא אחת מהשפות הרשמיות, כדוגמת מדינת האיחוד של סלובניה וקרואטיה (או סְלוֹבַקְרוֹ בקיצור), בה אספרנטו היא שפה רשמית שלישית לצד סלובנית וקרואטית.
































בדומה לקו הזמן שלנו, בקו הזמן החלופי פורצת "מלחמת המפרץ".

גם שם עילת המלחמה היא פלישה של עיראק לכווית, גם שם נלחמת קואליציה של מדינות כנגד עיראק של סדאם חוסיין, וגם שם עיראק נוחלת תבוסה מוחצת. מלבד זאת, היא נראית שונה ממלחמת המפרץ שאנחנו מכירים. היא פורצת ב-1989 (ולא ב-1991) ואת הקואליציה נגד עיראק מוביל הקונדומיניון - דוקטרינת הפעולה המשותפת האמריקאית-סובייטית (ולא קואליציה בראשות ארצות הברית כמו בקו הזמן שלנו). ויש עוד הבדל חשוב אחד - ללא בגין בשלטון ותחת ההסכמים עם הקונדומיניון, ישראל נחושה הרבה פחות להרוס את היכולת הגרעינית של עיראק בשלביה המוקדמים, ותקיפת הכור הנועזת של קו הזמן שלנו בידי חיל האוויר מעולם לא מתרחשת. עיראק החלופית ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין שלה ומגיעה לשנת 1989 כשברשותה ארסנל מרשים של פצצות מלוכלכות - פצצות רגילות עטופות בכמות גדולה של חומר רדיואקטיבי. לקראת סיום המלחמה, כאשר מצבו של סדאם חוסיין הופך נואש במיוחד, הוא משגר את הפצצות שלו למגוון מטרות במפרץ הפרסי. דובאי הנוצצת, העשירה והמלאה בגורדי שחקים של קו הזמן שלנו, תראה לאורח מקו הזמן החלופי כחיזיון הלקוח מסרטי מדע בדיוני.


























הרפובליקה העממית של כורדיסטן האיראנית היא אחת המדינות שקמו על שטחה של איראן לשעבר, עם סיומה של מלחמת האזרחים האיראנית העקובה מדם בשנת 1985 של קו הזמן החלופי.


אנדרטת מלחמת העצמאות של כורדיסטן




























הפסל "אומה מתעוררת"




























מבין המדינות שהרכיבו את איראן, בלוצ'יסטן (השוכנת בחלקה הדרום-מזרחי של המדינה לשעבר) היא זו שעברה את מלחמת העצמאות האכזרית ביותר בקו הזמן החלופי. סיום המלחמה בשנת 1985 סימן את תחילתה של תקופת שיקום מורכבת, אך לקראת שנות ה-2000 עם סיום פיתוחו של נמל צ'אבאהאר על חוף מפרץ עומאן, נראה שהמדינה הצעירה צועדת לתוך תקופה של שקט ושגשוג יחסי. הבלוצ'ים גאים מאוד במורשת התרבותית ובהיסטוריה שלהם והנצחת מלחמת העצמאות בשמות רחובות, מבנים, ובאנדרטאות ניכרת למדי במדינה החלופית הצעירה.


האנדרטה לזכר חללי מלחמת העצמאות של בלוצ'יסטן
























גבורת נוסרתאבאד




















הסופר דב פישקוב הוא הזוכה הישראלי השני בפרס נובל לספרות בקו הזמן החלופי. פישקוב, שנולד בשנת 1954 בברית המועצות ועלה עם משפחתו לישראל בשנת 1960, החל את הקריירה הספרותית שלו במקביל לעבודתו כשליח העיתון "מעריב" בסוף שנות השבעים החלופיות. הכתיבה העמוקה והאלגנטית שלו, השואבת את הקורא אל המתחולל בנבכי הנפש של הדמויות אותן יצר, שבתה במהרה את ליבם של הקוראים והמבקרים והזניקה אותו לצמרת רשימת רבי המכר בארצות הברית ובאירופה. "הערבי עם השעונים" ו-"מהדילנד" הן שתיים מיצירותיו המייצגות לדעת רבים בקו הזמן החלופי את סגנונו הייחודי.































































חואן פרון של קו הזמן החלופי מנצח בבחירות בשנת 1973, שב לכהונה נוספת כנשיא ארגנטינה, וממשיך לשלוט בה עד מותו מסרטן המעי הגס בשנת 1979. השנים הנוספות בנשיאות מאפשרות לפרון להכין יורש ראוי וחזק בדמותו של תיאודורו וולדנר, שלמרות ביקורת עליו מצד חוגים שמרניים והכנסיה הקתולית, מצליח לזכות בבחירות לנשיאות של 1982 ו-1986. ללא המשטר האכזרי של החונטה הצבאית, ארגנטינה של אותם שנים זוכה ליציבות ושגשוג כלכלי בהשוואה לקו הזמן שלנו. וולדנר מעולם לא מעלה על דעתו לפלוש לאיי פוקלנד - אלו נשארים תחת שלטון בריטניה ועם הירידה היחסית בהשפעתה, היא מאפשרת לקונדומיניון להקים שם בסיס צבאי גדול.
































מאיר כהנא של קו הזמן החלופי הוא גיבור לאומי נערץ (ומונצח במרחב הציבורי), רחוק למדי מהדמות המאוד שנויה במחלוקת של קו הזמן שלנו. עם התגברות המתיחות בין ישראל לבין ברית המועצות בתחילת שנות השבעים החלופיות, מצטרף כהנא חדור המוטיבציה למוסד ונשלח לאירופה על ידי מפעיליו להתחבר עם דיפלומטים סובייטים רבי דרג. לאורך השנים, הוא עשה עבודה מצויינת והצליח להביא מודיעין רב ערך למדינת ישראל. תפיסתו בשנת 1977 החלופית והתאבדותו בכלא הסובייטי בדצמבר של אותה שנה, גרמו לטלטלה עזה במוסד וחשפו כשלים שהביאו להתפטרות בכירים בארגון.

























-----------------------------------------------------------------------------------------

385 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
Post: Blog2_Post
bottom of page